Uusasiakashankinta somessa – 5 askeleen prosessi

myynti May 03, 2024
Uusasiakashankinta somessa -prosessi

Uusasiakashankinta somessa – Miten saada somesta asiakkaita?

5 askeleen prosessi uusien asiakkaiden tavoittamiseen sosiaalisesta mediasta ilman kylmäviestejä

Uusasiakashankinta sosiaalisen median kautta on tätä päivää. Usein ajatellaan, että pelkkä näkyvyys somessa riittää uusien asiakkaiden saamiseen. Tämä käsitys ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Saadaksesi myyntiä somesta – vieläpä ilman palveluidesi tyrkyttämistä – on tärkeää rakentaa itsellesi mieluisa somemyyntistrategia.

Mitä uusasiakashankinta tarkoittaa ja miksi se on yrittäjälle tärkeää?

Uusasiakashankinta tarkoittaa, kuten nimestä voi päätellä, uusien asiakkaiden hankkimista yritykselle. Jos haluat kasvattaa yrityksesi toimintaa ja liikevaihtoa, uusasiakashankinta on yksi tehokkaimmista keinoista. Muita keinoja liikevaihdon kasvattamiseen ovat esimerkiksi hintojen korottaminen tai lisämyynti nykyisille asiakkaille.

Vaikka uusasiakashankinta voi tuntua haastavammalta kuin lisämyynti nykyisille asiakkaille, se kasvattaa yrityksesi tunnettuutta ja turvaa sen tulevaisuutta.

Moni kiireinen yrittäjä kokee, ettei uusien asiakkaiden hankinnalle ole aikaa, kun kalenteri on täynnä asiakastöitä. Uusien asiakkaiden hankinnan merkitys tulevaisuuden tulojen kannalta on kuitenkin suuri, joten on tärkeää varata säännöllisesti aikaa myös sille. Tämä voi tapahtua esimerkiksi kehittämällä ajanhallintaa, prosesseja tai kannattavuutta.

Sosiaalinen media uusasiakashankinnan välineenä

Kun haluat tehdä asiakashankinnasta kustannustehokasta, sosiaalinen media on oivallinen vaihtoehto potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Tässä postauksessa käymme päätasolla läpi uusasiakashankinnan prosessin ja vinkit tulokselliseen uusasiakashankintaan somessa.

Jos haluat ottaa käyttöösi koko tehokkaan ja vetovoimaisen somemarkkinoinnin strategiamallini, voit ladata maksuttoman somemarkkinoinnin oppaani

Uusasiakashankinnan prosessi

1. Valitse sinulle oikea somealusta asiakashankintaan

Uusasiakashankintaprosessin ensimmäinen vaihe on valita juuri sinulle oikea pääsomekanava. Jokaisessa kanavassa ei tarvitse eikä edes kannata yrittää näkyä. Riittää, että valitset ensin yhden pääkanavan ja myöhemmin voit täydentää myynti- ja markkinointiprosessiasi muilla kanavilla. 

Somekanavia on useita – Instagram, LinkedIn, Facebook, YouTube, TikTok, Threads… Mistä sitten tietää mikä näistä kannattaisi valita?

Somealustan valintaan vaikuttaa yrittäjällä eniten kaksi asiaa: 

  1. Missä kanavassa potentiaalinen asiakkaasi viettää aikaansa?
  2. Mihin kanavaan koet luontevimmalta tuottaa sisältöä?

Netistä löytyy useita tutkimuksia eri somealustojen käyttäjäkunnasta, mutta jos et ole varma, missä potentiaaliset asiakkaasi ovat aktiivisia, kysy heiltä suoraan esimerkiksi asiakastutkimuksen yhteydessä.

Kun olet selvillä, missä asiakkaasi viettävät aikaansa, pohdi, missä kanavassa sinun on luontevinta tuottaa sisältöä. Ehkä pidät kuvien ottamisesta, videoiden kuvaamisesta, tekstien kirjoittamisesta tai keskustelusta. Tämä vaikuttaa alustan valintaan.

Esimerkkejä somekanavista:

  •  Threads: Erinomainen valinta, jos pidät lyhyiden tekstien kirjoittamisesta.
  •  YouTube: Sopii sinulle, jos haluat kuvata pidempiä videoita ja jakaa syvällisempää sisältöä.
  •  Instagram: Ihanteellinen alusta, jos haluat hyödyntää visuaalisesti houkuttelevia kuvia ja lyhytvideoita.
  •  TikTok: Loistava valinta, jos haluat bongata uusia trendejä ja tuottaa hauskasti toteutettuja lyhytvideoita.
  •  LinkedIn: Auttaa verkostoitumisessa ja on erityisen hyödyllinen B2B-päättäjien tavoittamiseen asiantuntijasisältöä ja henkilöbrändisisältöä yhdistämällä.

2. Ymmärrä somen käyttötarkoitus

Moni yrittäjä käyttää somea vain markkinointialustana, kertoo uusimmista tarjouksista ja palveluistaan. Some on kuitenkin nimensä mukaisesti sosiaalinen eli vuorovaikutuksellinen media.

Uusasiakashankinnassa tärkeää on ymmärtää, mitä hyötyä seuraajasi saavat sisällöstäsi ja miten heidän ostoprosessinsa etenee.

Seuraajasi ei useinkaan tule someen ostohousut jalassa, vaan viihtymään, inspiroitumaan ja oivaltamaan.

Tästä syystä on tärkeää, että somekanavasi ei ole täynnä pelkkiä mainoksia. Sen sijaan kannattaa keskittyä arvokkaan sisällön tuottamiseen ja aitojen yhteyksien luomiseen seuraajiesi kanssa.

Ostaminen perustuu luottamukseen, joka syntyy usein ajan kanssa. Kun potentiaalinen asiakkaasi törmää sinuun ensi kertaa somessa, hän alkaa tutustua sinuun ja on vasta ostoprosessinsa alussa.

Kun hän kokee sometilisi sisällön itselleen arvokkaaksi, hän jää seuraamaan ja etenee ostopolulla, kun kokee oman tarpeensa ja sinun tarjoamasi avun kohtaavan.

3. Rajaa ihanneasiakas

Sosiaalisen median alustan valinnan jälkeen on tärkeää palauttaa mieleen oman ihanneasiakkaan rajaaminen. Kun ihanneasiakas on selkeästi rajattu, sisällöntuotanto on helppoa ja resonoi ihanneasiakkaalle. 

Maksuttomassa Vetovoimainen someviestintä -oppaassa ohjeistan tarkemmin ihanneasiakkaan rajaamisen.

Ihanneasiakasta ei nykypäivänä kannata enää rajata vain iän, sukupuolen tai asuinpaikkakunnan mukaan.

On tärkeää ymmärtää asiakkaan suurin haaste, jonka palvelusi voi ratkaista, sekä unelmatilanne, johon voit auttaa hänet.

Nämä seikat luovat perustan tehokkaalle sisällöntuotannolle somessa ja varmistavat sisällön vetovoimaisuuden. 

Vaikka voisit palveluillasi auttaa monenlaisia ihmisiä, tarkka kohdennus ei vähennä myyntimahdollisuuksiasi – päinvastoin, se tehostaa viestisi vaikuttavuutta. Seuraajallesi tulee tunne: ”Hän puhuu juuri minulle!”.

Jos uusasiakashankinta somessa tuntuu hitaalta ja postauksesi saavat vähän reagointeja, usein syynä on liian laaja ihanneasiakkaan rajaus. Vaihtelevat viestisi ja sisältösi saattavat hämmentää seuraajiasi, jotka eivät tiedä, mitä odottaa. Kun sisällöntuotantosi keskittyy tiettyihin aiheisiin, seuraajasi tunnistavat sinut kyseisen alan asiantuntijaksi.

4. Tee sisältösuunnitelma

Sisältösuunnitelma on tärkeä osa tehokasta asiakashankintaa. Jos suunnittelet sisältöä vasta julkaisupäivänä, se tuntuu varmasti haastavalta. 

Hyvin laadittu sisältösuunnitelma mahdollistaa sisällön ennakoinnin ja säännöllisen tuotannon.

Sisältösuunnitelman voi laatia viikoksi, kuukaudeksi tai vaikka kvartaaliksi. Toteutustapa voi vaihdella yksinkertaisesta listauksesta monipuoliseen Excel-taulukkoon. Määritä julkaisutahti ja varaudu mahdollisiin muutoksiin tai ajankohtaisiin aiheisiin.

Sisältöaiheita ideoidessa tulisi pitää mielessä vähintään nämä kaksi seikkaa:

  1. Ihanneasiakkaan haasteet ja unelmatilanne
  2. Ostopolun eri vaiheet

Ihanneasiakkaan haasteista ja unelmatilanteesta voi luoda esimerkiksi ajatuskartan, josta on helppo poimia sopivia sisältöideoita.

Ostopolun huomiointi tarkoittaa, että sisältöä suunniteltaessa mietitään seuraajan näkökulmaa ja postauksen tavoitetta. Pohdi, pyritkö tavoittamaan uusia seuraajia, vahvistamaan yhteyttä nykyisiin, vai ohjaamaan heitä ostamaan palveluitasi myyntikampanjan aikana?

Sen sijaan, että yrität saavuttaa kaikki tavoitteet yhdellä postauksella, on tehokkaampaa tuottaa säännöllisesti sisältöä eri ostopolun vaiheisiin. 

5. Luo myynnin mahdollisuuksia

Muista, että sisällöntuotanto ei ole ainoa tapa tehdä uusasiakashankintaa somessa. Se toimii perustana, jonka päälle myyntiprosessi rakennetaan, auttaen sinua tavoittamaan uusia seuraajia, vahvistamaan yhteyttä nykyisiin seuraajiin, ja ohjaamaan heitä eteenpäin ostopolulla.

Tässä muutamia muita keinoja, jotka voivat auttaa aktiivisesti edistämään asiakashankintaa somessa:

  • Yksityisviestikeskustelut, jotka luovat yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin ja syventävät asiakasymmärrystä.
  • Maksuttomien materiaalien tarjoaminen ja tätä kautta liidien kerääminen.
  • Sosiaalisen median alustan käyttäminen uutiskirjeen, työpajojen tai webinaarien markkinointiin.

Ethän siis jää odottamaan tuloksia pelkästään sisällöntuotannosta, vaan lähde rohkeasti kartoittamaan mahdollisuuksia edistää uusasiakashankinnan prosesseja itse!

Miten herätät mielenkiinnon ja saat uusia asiakkaita somessa?

Tehokas uusasiakashankinta somessa perustuu siihen, että tavoitat sisällölläsi riittävästi uusia seuraajia ja luot vahvan yhteyden nykyiseen seuraajakuntaasi, eli potentiaalisiin asiakkaisiin.

Onnistuminen vaatii selkeää suunnittelua:

  •  Rajaamalla tarkasti ihanneasiakkaasi, jotta sisältösi resonoi juuri hänen tarpeisiinsa.
  •  Tuottamalla lisäarvoa tarjoavaa sisältöä, joka vastaa hänen tilanteeseensa.
  •  Rakentamalla selkeän myyntiprosessin, joka ohjaa hänet ostamaan.

Lisäksi on tärkeää erottua kilpailijoista ja rakentaa houkutteleva henkilö- tai yritysbrändi. Myös somessa myynnin ja asiakashankinnan edistymistä voi mitata, ja tärkeintä onkin valita, mitä mittareita seuraa ja millä ajanjaksolla.

Jos haluat ottaa käyttöösi vetovoimaisen somemarkkinoinnin strategiamallini, voit ladata maksuttoman somemarkkinoinnin oppaani, joka tarjoaa selkeät step-by-step -ohjeet myyntiviestinnän tehostamiseen.