Yrittäjän brändin rakentaminen – 5 vinkkiä henkilöbrändin vahvistamiseen

brändi markkinointi May 14, 2024
Brändin rakentaminen

Yrittäjän brändin rakentaminen – 5 vinkkiä henkilöbrändin vahvistamiseen

Brändin rakentaminen on keskeinen osa menestyvää yrittäjyyttä. Se ei ainoastaan määrittele, miten asiakkaat näkevät yrityksen, vaan vaikuttaa myös suoraan liiketoiminnan tuloksiin. Tässä artikkelissa esittelen viisi vinkkiä, joilla voit vahvistaa henkilöbrändiäsi.

Mikä on brändi?

Yrittäjän brändi tarkoittaa mielikuvia, joita muilla herää sinusta yrittäjänä ja palveluntarjoajana. Vahvan brändin rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä, mutta voit vaikuttaa mielikuviin, joita potentiaalisilla asiakkailla sinusta herää.

Henkilöbrändin luomiseen ja omien erottautuvuustekijöiden vahvistamiseen on tarjolla monenlaisia oppaita, testejä ja neuvoja. Loppujen lopuksi kaiken perustana on sinä itse – sinun ainutlaatuisuutesi, arvosi ja kokemuksesi.

Henkilöbrändin hyödyt yrittäjälle

Vahva brändi vähentää asiakkaiden tarvetta verrata sinua ja hintojasi muihin alasi toimijoihin, sillä brändisi herättämä luottamus motivoi heitä valitsemaan juuri sinut.

Näin et välttämättä joudu hintakilpailuun, vaan voit keskittyä palveluidesi hyötyjen markkinointiin.

Lisäksi vetovoimaisen brändin rakentaminen nopeuttaa asiakkaan etenemistä ostopolulla, kun hän tuntee sinut ja tarjoamasi palvelut. Vahvan brändin luominen ja sen perustan rakentaminen vaativat työtä, mutta helpottavat merkittävästi markkinoinnin käytännön toteutusta.

Selkeästi määritelty henkilötarina ja brändin ydinviestit tekevät sisällöntuotannon esimerkiksi somekanaviin, uutiskirjeisiin ja verkkosivuille vaivattomaksi.

Miten vahva brändi rakennetaan ja omat erottautuvuustekijät sanoitetaan?

Tässä osiossa annan viisi konkreettista vinkkiä, joilla voit kehittää yksinyrittäjän brändiäsi ja erottua alallasi.

1. Muotoile oma henkilötarinasi

Yrittäjänä sinä itse olet suurin erottautuvuustekijäsi. Vahvan henkilöbrändin rakentaminen tarkoittaa omien ainutlaatuisten kokemustesi ja taitojesi esiin tuomista — ole rohkeasti oma itsesi.

On kuitenkin hyvä pohtia, mitä puolia itsestäsi haluat henkilöbrändissä korostaa. Tämä päätös helpottuu, kun muotoilet oman henkilötarinasi. 

Yksilövalmennuksissani autan yrittäjiä rakentamaan vahvaa henkilöbrändiä osana laajempia myynnin ja markkinoinnin prosesseja. Henkilötarinan muotoilu vaatii itsetuntemusta ja ihanneasiakkaan ymmärtämistä.

Oman henkilötarinan muotoilussa käytän asiakkaideni kanssa viiden askeleen Sinun tarinasi -metodia, joka etenee seuraavasti:

Metodi alkaa kevyellä kilpailija-analyysilla, jossa tutkitaan muutaman keskeisen kilpailijan antamaa ensivaikutelmaa somen tai nettisivujen perusteella. Tämän jälkeen olennaista prosessissa on pysähtyä pohtimaan miten omat henkilökohtaiset kokemukset ovat vaikuttaneet siihen, miksi olet nyt yrittäjä ja teet työtä juuri omalla tyylilläsi. Tämän jälkeen peilataan omia kokemuksia siihen, miksi haluat auttaa juuri niitä asiakkaita kuin haluat.

Jos kiinnostuit liiketoiminnan kehittämisestä ja myynnin kasvattamisesta muun muassa vahvan henkilöbrändin avulla, voit tutustua yksilövalmennuspalveluihin.

2. Mieti, mikä henkilötarinassasi resonoi ihanneasiakkaallesi

Kun ymmärrät, miten omat kokemuksesi ovat tuoneet sinut tähän tilanteeseen yrittäjänä, saatat huomata, että polkusi ja läpikäymäsi muutos muistuttaa jollain tavoin ihanneasiakkaasi tilannetta. Henkilöbrändin rakentamisessa on tärkeää tunnistaa ja korostaa näitä yhteisiä piirteitä.

Käytä esimerkiksi tarinankerronnan perusrakennetta apunasi, jotta voit peilata kokemuksiasi ihanneasiakkaasi tilanteeseen:

  •  Lähtötilanne: Millaisessa tilanteessa itse olet ollut ja löydätkö yhteneväisyyksiä ihanneasiakkaasi nykytilanteesta?
  •  Muutos / Haastava tilanne: Millaista muutosta ihanneasiakkaasi kaipaa? Tulisiko hänen oppia jotain sinun tekemistäsi muutoksista omassa historiassasi?
  •  Lopputulos: Pohdi nykyhetkeä. Voisiko ihanneasiakkaasi inspiroitua siitä tilanteesta, johon sinä olet päässyt? Haluaako hän joltain osin päästä samaan tilanteeseen?

3. Valitse keskeiset brändiviestit 

Kun henkilötarinasi on kirkastunut, jatkuu vahvan brändin rakentaminen brändiviestien valinnalla. Vaikka henkilötarina itsessään voi toimia hyvin somepostauksena, osana tarjouspohjaa tai nettisivujen myyntisivua, paras hyöty saadaan rakentamalla viestintä henkilötarinasta kumpuavien brändiviestien pohjalle.

Henkilötarinasta kannattaa tiivistää 2–3 keskeistä brändin ydinviestiä, joilla haluat erottua.

Nämä sanomat voivat olla arvopohjaisia lauseita, jotka tiivistävät vastaukset kysymyksiin:

  •  Miksi palveluillesi on tarvetta?
  •  Miten autat ja ketä?
  •  Miksi autat juuri näitä asiakkaita ja millä tyylillä?

Kun valitset brändin ydinviestejä, muista ottaa huomioon ihanneasiakkaasi suurin haaste ja nykytilanne, joissa voit auttaa, sekä unelmatilanne, johon palveluillasi voit hänet viedä.

4. Hyödynnä somealustoja, nettisivuja ja visuaalista ilmettä brändisi viestintään

Kun olet määritellyt brändisi ydinviestit, voit jatkaa brändin rakentamista. Ydinviestien tulisi näkyä johdonmukaisesti somesisällöissä, nettisivuillasi, asiakasviestinnässä ja myyntiprosesseissa.

Myös visuaalinen ilme, kuten logosi, värit ja fontit, on tärkeä osa brändiäsi. Kun henkilöbrändi on yrittäjälle itselleen selkeä, on helpompaa tuottaa sisältöä eri myynti- ja markkinointikanaviin. 

Jos nettisivusi viestintä eroaa merkittävästi somesisältöjesi tai visuaalisen ilmeesi tyyleistä, se voi haitata vahvan brändin muodostumista.

Brändin rakentaminen vie aikaa, joten viestinnän yhdenmukaisuus on keskeistä.

5. Toista ja pitäydy valinnoissasi riittävän kauan 

Viestinnän yhdenmukaisuus luo kokonaisvaltaisen kokemuksen, ja toisto auttaa rakentamaan brändiä pitkällä aikavälillä. Vaikka monet yrittäjät saattavat haluta uudistaa brändiään säännöllisesti, on tärkeää pysyä valitsemassasi linjassa tarpeeksi kauan.

Näin mielikuvia alkaa pikkuhiljaa muodostua potentiaalisille asiakkaille, kun he saavat toiston ja tätä kautta tuttuuden kokemuksen brändistäsi.

POHDINTATEHTÄVÄ:

Voitkin miettiä, kuinka usein olet viimeisen viiden vuoden aikana uudistanut brändiäsi? Jos vastaus on enemmän kuin kaksi kertaa, voi olla syytä pitäytyä valinnoissa pidempään.

Brändin rakentaminen on jatkuva prosessi

Kuten huomataan, brändin rakentaminen ei ole yhden illan projekti. Sen kehittyminen voi kestää vuosia, mutta prosessia voi myös vauhdittaa.

Kun perusta on kunnolla rakennettu, brändisi kehittyy luonnollisesti niin sisällöntuotannon kuin asiakassuhteiden myötä, vaikuttaen myönteisesti sekä myyntiin että tunnettuuteen.

Tämä artikkeli antaa pintaraapaisun vahvan brändin luomisesta. Jos haluat varmistaa, että yritystoimintasi perusteet ovat kunnossa, ja ottaa haltuun tehokkaat kasvustrategiat, tutustu tarjoamiini yksilövalmennuspalveluihin.